mandag 12. januar 2015


God bok!

For tiden holder jeg på å lese Palacios Mirakel 
til 8. klasseelevene mine. 
Hvis du har barn fra 10 år og oppover, anbefaler jeg varmt romanen. 




Hovedpersonen Auggie, 10 år, har en alvorlig genfeil 
og selv etter 27 operasjoner, 
ser han svært annerledes ut enn "alle andre". 
Dette byr på utfordringer og alt er ikke like enkelt.

Noe av det jeg likte godt var at hovedpersonens engelsklærer setter opp maksimer, regler, for elevene sine. En av maksimene er: 
Når du får valget mellom 
å vise at du har rett og å være snill, 
velg snill.

Boka er tankevekkende, og jeg tror den er med på gjøre leserene mer bevisste sine egne tanker og holdninger. 

Mirakel setter mange følelser i sving. 
Du må le, du blir provosert, du blir trist, du blir glad og rørt... 
Dette er en bok jeg er glad for å ha lest. 
Når jeg er ferdig med å lese romanen til elevene mine, 
håper jeg at storegutta mine vil lese den.

Jula ble ryddet vekk før barnehage-, skole- og jobboppstart. 
Vårlige tulipaner pynter opp på spisebordet.




Jeg ønsker deg en god uke!


Aia



1 kommentar:

  1. Så bra med boktips til de små=) Jeg har jo to i alderen over ti, og strever stadig med å finne god litteratur for dem. Hvordan går det med dere? Håper dere har kommet dere i rute igjen etter ferien. Vi brukte første uka på det, og nå er alt som før=) Vibeke

    SvarSlett

Tusen takk! :)